Skip to main content
Home

Topic outline

  • After taking this course, you will understand how to formulate steps to solve a problem (ie, algorithm) and implement it in a particular programming language. The Java TM programming language will be used in this course, but with a procedural programming paradigm, instead of object-oriented. The programming concepts that will be discussed are recursive techniques, various sorting algorithms and their complexities, and various data structures.

    Disclaimer: Unless otherwise stated, the materials, presentation sequence, animations, and questions in this lecture are the work of Andreas Febrian and are intentionally distributed under the Creative Common BY-NC-SA 4.0 International license ( https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ ).

    • forum icon
      Pengumuman Forum

      Get the latest information regarding college in this forum! Make sure you keep subscribing to this forum to get notifications when there is new news.

      Not available unless: You are a(n) Learner
    • forum icon
      Diskusi Forum

      Use this forum to discuss issues and challenges you encounter when interacting with learning resources and activities. God willing, instructors, assistants, or other fighters will answer your questions. Make sure there is no sensitive information in your writing because it will be read by all students. Don't forget to use Indonesian and online communication ethics.

    • forum icon
      Pengumpulan Bukti Kegiatan di Luar Perkuliahan Forum

      Collect evidence of extracurricular activities that you participate in here, by creating a new discussion topic called "[Your Name]'s Activities" (eg, "Fulan's Activities"). Collect all evidence of your activities in the topic to make monitoring easier. In order to be recognized, your activities must have occurred in the 2020/2021 Even Semester, which starts on February 1, 2021. The collection of evidence of activities will be closed on May 30, 2021 at 23:59 WIB (ie, one day before the final exam week).

  • In this section, you will find links to various rules, applications, and learning resources that are used and can support your success in this course.

    • Panduan dari Universitas dan Program Studi

      Mata kuliah ini disediakan oleh institusi, oleh karena itu berbagai peraturan dan panduan yang digunakan oleh Program Studi Teknik Informatika, Fakultas Teknologi Informasi, dan Universitas YARSI, juga akan berlaku dan menjadi acuan dalam mata kuliah ini.

    • Tautan ini akan membawa kamu ke Ruang Komunikasi FTI dalam LAYAR. Di dalamnya terdapat beberapa panduan dari Universitas dan Program Studi yang bermanfaat untuk kegiatan belajar kamu. Terkait kuliah ini, dokumen yang perlu menjadi perhatian utama kamu adalah (a) 002.REK.PER.VII.2018 - Peraturan Akademik; (b) Playlist Video Penggunaan LAYAR; (c) Visi dan Misi Program Studi versi 1.00; (d) Acuan Penilaian Sikap pada Program Studi versi 1.04; dan (e) Etika Pembelajaran Sinkronus secara Daring. Luangkan waktu untuk membaca dokumen-dokumen tersebut, yah!

    •  

      Server Discord

      Asisten mata kuliah akan memanfaatkan Discord dan berbagai fiturnya untuk membantu proses belajarmu. Manfaatkan berbagai sumber yang ada pada bagian ini untuk mengatasi kendala teknis yang kamu hadapi untuk bergabung bersama asisten di Server Discord SDA.

    • Lihat video berikut untuk membantu kamu bisa lebih cepat berkomunikasi dengan asisten.

    • Discord merupakan aplikasi ringan untuk chatting, VOIP (ngobrol), dan berbagi tampilan layar komputer dengan banyak orang dalam satu waktu. Aplikasi ini cukup ringan dan dapat digunakan di komputer, web browser, dan mobile.

    •   

      JavaTM Development Kit (JDK) dan Text Editor

      Mata kuliah ini akan menggunakan bahasa pemrograman JavaTM, khususnya saat praktikum. Pada beberapa praktikum, kamu akan diberikan library tambahan yang dikompilasi dengan JavaTM versi 13.0.1. Manfaatkan sumber berikut agar kamu terbebas dari gangguan teknis ketika mengerjakan praktikum.

    • Pada mata kuliah ini, kamu akan menggunakan bahasa pemrograman JavaTM. Usahakan untuk menginstall JavaTM Development Toolkit di komputer (atau laptop) yang digunakan untuk belajar secepat mungkin. Jika kamu mengalami kesulitan dalam instalasi JavaTM, khususnya untuk set path (agar bisa mengkompilasi via command prompt), silahkan baca panduan instalasi berikut:

    • It is a free to use text editor , which is distributed under the GPL 3.0 License. The program is written in C++ and utilizes Scintilla components, the Win32 API, and SLT. Notepad++ is very light to use and does not require a lot of resources (eg, computing cycles and memory ) so it is more environmentally friendly.

    •   

      Belajar Pemrograman

      Semakin banyak membaca dan mencoba, semakin mahir kamu dalam membuat program. Dengan prinsip tersebut, silahkan manfaatkan website berikut untuk meningkatan keahlian pemrogramanmu.

    • CodingBat is a free site of live coding problems to build coding skill in Java and Python (example problem). CodingBat is a project by Nick Parlante, a computer science lecturer at Stanford.

    • Free programming notes for professionals books.

    • Duniailkom is dedicated to those of you who want to learn about the world of computer science. Currently, Duniailkom focuses more on programming language material. In total there are more than 400 tutorials for learning programming languages, which include tutorials for Pascal, C, Python, Java, HTML, CSS, PHP, MySQL, JavaScript, jQuery, WordPress, and cPanel. Other materials will be completed gradually.

    •   

      Belajar Mengetik

      Sebagai seorang mahasiswa dan, nantinya, ahli teknik informatika, kamu perlu bisa mengetik dengan cepat tanpa melihat keyboard. Manfaatkan sumber belajar berikut untuk meningkatkan kemampuan mengetikmu. Bagi yang mampu mengetik >= 60 WPM pada 10 Fast Finger di depan asisten Type-Key, akan mendapatkan tambahan 20 poin sikap. Mampu mengetik dengan cepat juga akan membantu proses belajar dan pekerjaanmu nanti.

    • Touch Typing Study is a free, user-friendly learning website that is designed to help you learn, practice and improve your typing speed and accuracy. Once you can touch-type you will not need to look at the keyboard to find the letters you want to type and you will also be able to type at a much faster speed! Touch typing is a method based on muscle memory instead of sight. This method allows you to achieve a much higher speed of data entry, especially if you need to transcribe text from other visual material.

    • If you want a quick way to test your typing speed, try out our 1-minute free Typing test (available in over 40 languages). You can quickly see how fast you can type and compare your results with your friends. One huge benefit: The more you use our typing game, the faster you will be able to type as the typing test uses the top 200 words of each language. If you are able to type the most frequent words faster, you will be able to type everything else faster as well!

loader image